سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
درخت دوستی
روستای شیرازآباد
گنابادسیتی
باشگاه جوانان روستای روچی
آشنایی با روش یادگیری خدماتی
روستای استاد
روستای وفس
روستای بیلند
روستای حاجی آباد
گنابادشناسی
اخبارگناباد
کانون فرهنگی نوغاب
باشگاه کشاورزان جوان خلیل آباد
روستای اسفرجان
روستای شاهکوه
روستای قرن آباد
روستای دماب
روستای مهموئی
سازمان مرکزی تعاون روستائی
ایران ترویج
روستای ملوند
روستای کریت
روستای‌ پاکدشت‌
روستای دستگرد بیرجند
روستای مرانک
پایگاه خبری گناباد
آباد باد گناباد
جامع ترین سایت روستاشناسی ایران
سایت مهدی زنگوئی
شهر برزک
روستای ازناوه
روستای کزج
روستای کلات گناباد
روستای سقی
روستای دشتیاری
بچه های روستا
خبرگزاری روستا
گالری عکس شهرستان
سایت اطلاع رسانی فرش ایران
کارپتور
روستای خان آباد
موسسه توسعه روستایی ایران
روستای جزین
روستای خیبری
روستای دلوئی
باشگاه کشاورزان جوان روستای بیمرغ
روستای بقمچ
روستای نیور
روستای بغداده
روستای هدک
روستای نجم آباد
روستای نجم آباد گناباد
باشگاه کشاورزان جوان اسجیل
دنیای مجازی
باشگاه کشاورزان جوان روستای کلیدر
دهیاری گیسور
روستای زیبد
باشگاه کشاورزان جوان روستای صدخرو
پایگاه اطلاع رسانی شورای روستای سقی
روستای برگو
پایگاه تصاویر روستای سنو
گناباد20
روستای نوق
وبگاه روستای کوشه

جوانان در خدمت توسعه،توسعه در خدمت جوانان

مراسم تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی روستای سنو  برگزار می شود

به مناسبت فرارسیدن هفته نکوداشت مقام معلم  باشگاه کشاورزان جوان روستای سنودر جهت تکریم وبزرگداشت بازنشستگان فرهنگی روستا که سالها به دانش آموزان منطقه خدمت کرده اند مراسم بزرگداشتی برگزار خواهد شد.

در این مراسم از تعداد 5 نفر از فرهنگیان بازنشسته روستاآقایان مهندس محمد نبی زاده،حاج احمد قهرمانی، سیدمهدی حسینی،حسن شیخیو محمد نبی زاده تجلیل خواهد شد.

این مراسم با همکاری آموزش وپرورش گناباد در تاریخ شنبه 16 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

خودکفایی در کشاورزی محور محرومیت زدایی و اقتدار ملی

------------------------------

باشگاه جوانان روستایی ،اندیشه ای برای فردا

سال 83 از ویزگیهای  خاصی برخوردار بود.استان خراسان بزرگ پس از یک دهه بحث وبررسی وحتی جدل سیاسی به سه استان خراسان  رضوی ،شمالی وجنوبی تقسیم شد  وطبیعی  بود که این تقسیم بندی  در تمامی حوزه ها تاثیرات خود را نشان دهد.

بی توجهی به جوانان روستایی ورها بودن کشاورزان جوان به ویزه در استان خراسان  مروجین کشاورزی را بر آن داشت  تا از فرصت باقیمانده در طرح موضوع استفاده نمایند.

مخاطبین این گزارش ،تلخی ورنج این بی برنامگی را در میدان بزرگ تجربیات  ترویجی خویش به ویزه در مواجهه با کهنسالان روستایی وکشاورزان کم سواد اما بزرگسال  چشیده اند.زاپن در تشکیلات عظیمی تحت عنوان (سازمان کشاورزان فردا)از تمامی ظرفیت پیشرفته ومدرن خود به ویزه فناوریهای  اطلاعات وارتباطات  کلاسهای مجازی وهمکاریهای الکترونیکی در عرصه آموزش وتربیت جوانان روستایی به طور عام وکشاورزان جوان روستایی به طور خاص استفاده کرده است بعد که مقایسه می کنیم با وضعیت خودمان  می بینیم  ما هنوز در مقدمات تشکیل نهادها وایجاد  ظرفیت های انسانی در بخش کشاورزی  از رنجوری وضعف تئوریک ولاغری سیستم  وبی ثباتی تصمیم گیری رنج میبریم.

در همین راستا پروزه باشگاه جوانان روستایی در سال 83 مطرح گردید .بدان امید که در سایر استانها به ویزه شمالی وجنوبی این حرکت دچار  تردید وافت وایستایی نشود وامید می رود با پایمردی وحمایت همه جانبه این طرح که از خراسان رضوی آغاز شده است در سراسر کشور پس از بحث وبررسی ونقد واصلاح به کار گرفته شود.

زمینه سازی

                         کار اصلی در زمینه سازی شکل می گیرد.این عملیات می بایست خیزش وحرکتی در روستا به ویزه میان مخاطبین جوان خود ایجاد کندوآنها را آماده ورود به کالبدی جدید در عرصه آموزش وترویج نماید.

 ازاهمیت فوق العاده ای برخوردار است در بحث زمینه سازی به عنوان اولین گام پس از طراحی وآنالیز عملیات،انتخاب روستا  .                                

        در این مرحله     لازم است متناسب بامعیارهای طرح به روستا از ابعاد مختلف نگاه شود.اول اینکه این نگاه می تواند شامل بررسی جمعیت ،ترکیب گروههای سنی وسطوح از حیث سواد،شغل ،زمینه هاومنابع مادی ومعنوی موجود در روستاها وهمچنین ویزگیهای مثبت فرهنگی ،کار آفرینی وگذشته آن در رشد وتوسعه درونزا و...باشد.دوم بررسی وبهبود نگاه ونظرآنان به باشگاه جوانان روستایی است زیرا ممکن است باشگاه همچون سایر پروزه های دولتی،یکسویه ،سنتی وبه تعبیری  ارباب رعیتی تفهیم شود.

بعد از تشکیل باشگاه هفت قسمت باشگاه شامل واحد اشتغال-گروه فرهنگی هنری-انجمن ادبی-واحد کتابخانه -گروه ورزشی -گروه مذهبی  وگروه آموزشی ترویجی با مشورت اعضائ وکارشناسان با تجربه  رئوس فعالیتهای خود را انتخاب ونسبت  به تدوین آنها اقدام می نمایند.انجمن ادبی با تولید نشریه روستا می تواند انعکاس دهنده  مناسبی در این زمینه باشد وگروه آموزشی ترویجی می تواند نقش موثری  در آموزش اعضا وافزایش توانمندی آنان در کسب مهارتهای گفتگوونقد وبررسی ایفا نماید.

ناصر صاحبی

کارشناس مدیریت ترویج ومشارکت مردمی

 سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

   ******************************************

**********************************

باشگاه جوانان روستای سنو فعالیت خود را آغاز کرد

دومین گردهمایی باشگاه جوانان روستای سنو با حضور مسئولین و جمعی از جوانان علاقمند و عضو باشگاه در محل خانه ترویج , چهارشنبه گذشته برگزار گردید .

این جلسه با حضور مسئولین جهاد کشاورزی و بیش از 20 نفر از اعضای باشگاه برگزار و پیرامون اهداف و برنامه های باشگاه بحث و تبادل نظر گردید .

در این جلسه مهندس صبور مسئول اداره ترویج جهاد کشاورزی گناباد ضمن تشکر از جوانان روستا ضمن تشریح برنامه های باشگاه , مهمترین هداف آنرا ایجاد اشتغال مولد در بخش کشاورزی برای جوانان از طریق طرحهای زود بازده , برگزاری مراسم مذهبی , مسابقات ورزشی , تشکیل صندوق اعتباری خودگردان توسط خواهران وبرادران علاقمند و ... عنوان کرد .

مهدی تقوی مسئول باشگاه جوانان روستای سنو نیز درباره چگونگی شکلگیری باشگاه گفت : در پی اعلام مدیریت جهاد کشاورزی گناباد مبنی بر شکل گیری باشگاه جوانان روستایی  , پیگیریهایی در این زمینه انجام گرفت به طوری که اولین جلسه آن که در شهریور ماه با حضور مسئولین و علاقمندان صورت گرفت و سنگ بنای آن شکل گرفت.

وی همکاری با شورای اسلامی و ادارات در امور مربوط به روستا براه انداختن اردوهای تفریحی ـ ترویجی و زیارتی برای اعضا برگزاری کلاسهای ترویجی و ایجاد مزرعه های الگویی توسط باشگاه را از دیگر برنامه های آن عنوان کرد .


» نظر

قوانین روستا

دایره‌المعارف

‌تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک‌

 از آنجا که تعریف حریم شهرها و روستاها همواره با دردسرها و بعضا ناهماهنگی‌های فراوانی همراه است، دولت دست به کار تصویب قانونی در مجلس شده و برای هموار کردن مسیر از مصوبه‌ای در هیات دولت آغاز کرده. این لایحه که در آن بر مفاهیمی چون محدوده حریم شهر و روستا و شهرک تاکید کرده، نحوه تعیین آنها را نیز مشخص کرده است. نظارت و جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها و روستاها از نتایج مثبت این قانون (در صورت تصویب در مجلس) خواهد بود:

 ماده 1- محدوده شهر عبارت است از حد کالبدی موجود شهر و توسعه آتی در دوره طرح جامع و تا تهیه طرح مذکور در طرح هادی شهر که ضوابط و مقررات شهرسازی در آن لازم‌الاجرا می‌باشد.

 شهرداری‌ها علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر و تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی در چارچوب وظایف قانونی خود کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر را نیز به عهده دارند.

 ماده 2- حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد.

 به منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ اراضی کشاورزی، باغات و جنگل‌ها، هرگونه استفاده برای احداث ساختمان و تاسیسات در داخل حریم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح‌های جامع و هادی امکان‌پذیر خواهد بود.

 نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات که به موجب طرح‌ها و ضوابط مصوب در داخل حریم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حریم به استثنای شهرک‌های صنعتی (که در هر حال از محدوده قانونی و حریم شهرها و قانون شهرداری‌ها مستثنی می‌باشند) به عهده شهرداری مربوط می‌باشد، هرگونه ساخت‌وساز غیر مجاز در این حریم تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد.

 ماده 3- محدوده روستا عبارت است از محدوده‌ای شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی آن در دوره طرح‌های روستایی که با رعایت مصوبات طرح‌های بالا دست تهیه و به تصویب مرجع قانونی مربوط می‌رسد. دهیاری‌ها کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساخت‌وساز در داخل  محدوده را عهده‌دار  خواهند بود.

  تبصره 1- محدوده روستاهای فاقد طرح‌‌ هادی که به موجب طرح‌های جامع و هادی شهری مصوب در داخل حریم شهرها واقع می‌شوند، در همان طرح تعیین می‌شود.

 تبصره 2- محدوده روستاهای دارای طرح‌ هادی روستایی مصوب در صورتی که طبق طرح‌‌ هادی مصوب جامع و هادی در داخل حریم شهر قرار گیرند، براساس طرح مصوب خود یا تجدید نظرهای بعدی  آن تحت کنترل و نظارت شهرداری مربوط خواهند بود.

 تبصره 3- روستاهایی که به موجب طرح‌های مصوب جامع و هادی در داخل حریم شهرها واقع شوند درصورت رسیدن به شرایط شهر شدن، شهر مستقل شناخته نشده و به صورت منفعل به عنوان یک ناحیه یا منطقه از نواحی یا مناطق شهر اصلی تلقی و اداره  خواهند شد و برای آنها در قالب طرح‌های جامع و تفصیلی ضوابط و مقررات ویژه متضمن امکان استمرار فعالیت‌های روستایی تهیه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

 ماده 4- محدوده روستاهای فاقد طرح‌ هادی،  توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب بافت مسکونی روستا‌ پیشنهاد گردیده و به تصویب مراجع قانونی مربوطه در  استان می‌رسد.

 ماده 5- محدوده شهرک‌‌ها  اعم از شهرک‌ها مسکونی و صنعتی یا سایر شهرک‌‌هایی که طبق مقررات و یا مجوزهای قانونی مربوط ایجاد و احداث می‌شوند در طرح مصوب آنها تعیین و تصویب می‌شود.

 تبصره 1- محدوده شهرک‌های یاد شده و همچنین محدوده نقاط و مراکز جمعیتی که قبل از سال 1355‌ دارای طرح ایجاد شهرک و صورتجلسه تفکیکی بوده و تاکنون موفق به اخذ پروانه شهرک نشده و به صورت غیر مصوب باقی مانده‌‌اند در صورتی که بنا به ضرورت و با ارائه دلایل توجیهی کافی براساس مطالعات طرح‌های جامع و هادی مصوب  در داخل حریم شهرها قرار گیرند، اعم از این که عملیات شهرک‌سازی در آنها خاتمه یافته و پروانه بهره‌برداری آنها صادر شده باشد و یا هنوز در دست احداث و تکمیل باشند تحت کنترل و نظارت بهره‌برداری شهرداری مربوط خواهند بود.

 تبصره 2- هر گونه ساخت وساز درشهرک‌ها مصوب قانونی خود خواهد بود.

 ماده 6- محدوده شهر براساس طرح‌‌های جامع شهری و تا تهیه طرح‌های مذکور در طرح‌‌های هادی شهر و تغییرات بعدی آنها به صورت قابل انطباق بر عوارض طبیعی یا ساخته شده ثابت، همراه با مختصات جغرافیایی نقاط اصلی تعیین و به تصویب مراجع قانونی تصویب‌کننده طرح‌‌های مذکور می‌رسد. این محدوده حداکثر ظرف سه ماه از ابلاغ طرح‌های مذکور به صورتی که کلیه نقاط آن قابل شناسایی پیاده کردن روی زمین باشد توسط شهرداری تدفیق شده پس از کنترل و امضای  دبیر مرجع تصویب کننده و تایید شدن به مهر دبیرخانه مربوط به امضای استاندار جهت اجرا  به شهرداری و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد.

 تبصره1- چنانچه اقدامات لازم ظرف مهلت مقرر مذکور به انجام نرسد، استاندار دستور تدقیق محدوده را به سایر مراجع ذی‌صلاح صادر خواهد کرد.

 تبصره 2- پیگیری اجرای این ماده در قالب مهلت تعیین شده تا مرحله محدوده شهر‌ها، به عهده دبیرخانه مرجع تصویب کننده طرح‌ها خواهد بود.

 ماده 7- حریم شهر براساس طرح‌ جامع شهر  و تا تهیه طرح مذکور  در طرح‌ هادی شهر تعیین و تصویب می‌گردد.

 ماده 8- محدوده روستا براساس طرح‌‌های هادی روستایی و تغییرات بعدی آنها و تا تهیه طرح‌های مذکور توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مربوط به صورت قابل انطباق برعوارض طبیعی یا ساخته شده ثابت، همراه با مختصات جغرافیایی نقاط اصلی تعیین و به تصویب مرجع تصویب کننده طرح‌ هادی روستایی می‌رسد. این محدوده حداکثر ظرف سه ماه از تصویب توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مربوط  تدقیق شده و به امضای فرماندار شهرستان مربوط جهت اجرا و دهیاری و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

 ماده 9- محدوده‌ها و حریم‌های تعیین شده برای شهرهای مجاور و محدوده روستاهای مجاور، نباید با هم تداخل داشته باشند.

 ماده 10- محدوده مجموعه‌های شهری در طرح مصوب آنها تعیین و تصویب می‌شود.

 ماده 11- هیچ یک از شهرها محدوده و حریم دیگری به جز محدوده و حریم موضوع مواد(1) و (2) این قانون و هیچ یک از شهرها محدوده دیگری به جز محدوده موضوع مواد (3) و (4‌) این قانون نخواهند داشت و عناوین یاد شده جایگزین کلیه عناوین متناظر آنها  از جمله <محدوده قانونی>، <حریم قانونی>، <حوزه شهرداری>، <حدود مصوب شهر> و نظایر آنها در مورد محدوده شهر، <محدوده استحفاظی>،<حوزه استحفاظی>، <حریم استحفاظی>،< محدوده نهایی>، <محدوده نفوذی> و نظایر آنها در مورد حریم شهرها، <محدوده مسکونی روستا> یا <حدود روستا> در مورد <محدوده روستا> و <محدوده قانونی شهرک> می‌گردد و هر ترتیب دیگری که در مورد تعاریف محدوده و حریم شهر، محدوده شهرک و روستا و نحوه تعیین آنها با هر عنوان دیگری در قوانین و مقررات قبلی مقرر شده باشد، با تصویب این قانون ملغی خواهد بود.

 تبصره- تعاریف و مراجع تصمیم‌گیری مربوط به محدوده‌ها و حریم‌های مورد اشاره در این قانون جایگزین تعاریف و مراجع تصمیم‌گیری مربوط به قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، - مصوب 1362‌ - می‌شود.

 ماده 12- هر گونه تخلف از احکام موضوع این قانون به عنوان تجاوز به حقوق عمومی، جرم محسوب  شده و مرتکبین علاوه بر اعاده وضع و رفع اثر از تخلفات، به مجازات مربوط برابر قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

 ماده 13- محدوده و حریم تعریف شده، در این قانون برای مناطق مسکونی شهر و روستا است و شامل سایر محدوده‌ها و حریم‌های خاص که حسب قوانین خاص تعیین شده‌اند (مثل حریم راه‌‌ها و راه‌آهن، محدوده مناطق چهارگانه حافظت شده محیط زیست، حریم میراث فرهنگی و نظایر آن) نخواهد شد.

  **************************************************************

در اجرای مفاد قانون برنامه چهارم توسعه

 روستا‌ها، مراکز دهستان‌ها و مراکز بخش روستایی دارای نقشه تفکیکی مسکونی می‌شوند

 

هیئت‌وزیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را موظف نمود در طول برنامه چهارم توسعه برای کلیه روستاهای دارای شورای اسلامی و مراکز دهستان‌ها و مراکز بخش روستایی، نقشه تفکیکی وضع موجود بافت مسکونی روستا را به ترتیب اولویت تهیه و به اداره ثبت اسناد و املاکی که روستا در محدوده عمل آن قرار دارد، ارسال کند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، این تصمیم هیئت‌وزیران براساس پیشنهاد مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و به استناد بند 4 ماده 133 قانون برنامه چهارم توسعه و به عنوان آئین‌نامه اجرایی بند مذکور تصویب شد.

به موجب این تصویب‌نامه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حداقل 20 روز قبل از شروع عملیات نقشه‌برداری، تاریخ نقشه‌برداری را از طریق آگهی در نشریه محلی و الصاق آن در معابر روستا به اطلاع می‌رساند.

بر همین اساس، شورای اسلامی روستا مکلف به همکاری و ارایه اطلاعات لازم و امضای ذیل نقشه می‌باشد و عدم همکاری و عدم امضای نقشه از سوی شورای اسلامی روستا مانع انجام کار نخواهد بود.

هیئت‌وزیران مقرر نموده است به منظور نظارت بر نحوه اجرای ماده 133 قانون برنامه چهارم توسعه و آیین‌نامه اجرایی آن، هیئتی مرکب از دو نفر از معاونان مربوط، دو نفر از مدیران کل ستادی و دو نفر از کارشناسان به انتخاب روسای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تهران تشکیل می‌شود.

در ماده‌ای دیگر از این تصویب‌نامه آمده است که هزینه تهیه نقشه تفکیکی مطابق تعرفه‌ای که بنا به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد رسید، از متقاضی اخذ و به حساب مخصوصی که به همین منظور افتتاح می‌شود، واریز خواهد شد.

هیئت‌وزیران خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را از پرداخت هرگونه هزینه و مالیات و عوارض ناشی از اجرای ماده 133 قانون برنامه چهارم توسعه معاف اعلام کرده است.

در این تصویب‌نامه انواع نقشه‌های تفکیکی وضع موجود شامل بافت مسکونی روستا باید حاوی ابعاد، مساحت، نوع کاربردی ملک و مشخصات متصرفان باشد. همچنین نقشه کلی بافت مسکونی روستا با مقیاس مناسب و نیز نقشه هر قطعه به صورت جداگانه با مقیاس مناسب حاوی اطلاعات باید باشد.

براساس تصویب‌نامه مذکور در صورتی که نقشه با محل دارای اختلاف باشد، اصلاحات لازم در نقشه قید و بعداً سوابق توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصلاح می‌شود و اگر نقشه با محل دارای اختلاف فاحش باشد، نقشه برای اصلاح به بنیاد مذکور اعاده می‌شود.


» نظر
بایگانی
پاییز84
زمستان 84
اردیبهشت85
خرداد85
تیر85
مرداد85
شهریور85
مهر85
آبان85
میراث فرهنگی وگردشگری سنو
زمستان 85
بهار86
تابستان 86
مهر86
آبان 86
آذر86
دی 86
بهمن86
فناوری اطلاعات روستاتی سنو
اسفند86
فروردین87
ارد یبهشت 87
خرداد87
خرداد 1387
تیر 1387
مرداد 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
آذر 1388
دی 1388
بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
بهمن 89
دی 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
فروردین 93
اسفند 92
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95